Taşıtlarda kendinden beklenen bazı görevleri yerine getirmesi için yağlar kullanılır. Motorların yağ haznesine konurlar buradan bir pompa yardımı ile krank ve piston kolu yatakları, kam mili ve tertibatına, eğer varsa kompresör ve türbin mili yataklarına gönderilir. Pompalandıkları yerde yerlerde yağlama görevini tamamladıktan sonra kartere geri dönerler. Otomotiv sektörünün taleplerini karşılamak için belli miktarda katıklar içerebilir.
Başlıca yağ ve yağlama sistemi arızaları şu şekildedir:
Yağ Basınç kontrol süpabı yağ kaçırıyor:
Basınç kontrol supabının basınç ayarı düşüktür. (Yağ pompası üzerinde).
Basınç kontrol supabının yayı zayıflamış yahut kırılmıştır.
Supap yuvası aşınmış yahut eğilmiştir.
Plancır tip supabın yüzleri aşınmıştır.
Plancır tip supap açık olarak sıkışmıştır.
Bilya tip supap bozulmuştur.
Pompanın tahliye borusu yahut kanalında kaçak vardır.
Motorda Yağ Kaçağı1- Yağ karterinde boşalma tapası gevşek yahut tapa contası bozuktur.2- Yağ karterinde çatlak yahut delik vardır.3- Karter contası şu sebeplerden kaçırmaktadır:
Vidalar gevşektir.
Conta bozulmuştur.
Conta yerine iyi oturmamıştır.
Karterin flanş kısmı eğilmiştir.
4- Eksantrik mili dişlileri kapak contası aşağıdaki sebeplerden kaçırmaktadır:
Cıvatalar gevşektir.
Conta bozulmuştur.
Conta yerine iyi oturmamıştır.
Kapağın flanş kısmı eğilmiştir.
Kapağın bağlandığı motor kısmı kaçırmaktadır.
5- Anamil ön keçesi aşağıdaki sebeplerden kaçırmaktadır:
Yağ keçesi yıpranmıştır.
Keçe yanlış takılmıştır.
Anamil muylusu ve pule yatak kısımları oyulmuştur.
Pule veya damper gevşemiştir.
Keçe yahut kapak merkezden kaçmıştır.
Yağın kartere dönüş kanalı tıkanmıştır.
6- Arka anamil keçesi aşağıdaki sebeplerden kaçırmaktadır:
Keçe yıpranmıştır.
Kullanılan keçe yerine uygun tipte değildir.
Arka yatak aşıntısı büyümüştür.
Anamil muylusunda oyuklar meydana gelmiştir.
7- Yağın kartere dönüş kanalı tıkanmıştır.8- Eksantrik milin arka kısmındaki tapa yeteri kadar sıkı olmadığından, yerine iyi yerleştirilmediğinden, yuvasının bozulmuş veya eksantrik mil boyuna boşluğunun çoğalmasından yağ kaçırmaktadır.9- Yağ donanımı dış bağlantılarının herhangi biri kaçırmaktadır.10- Yağ filtresi kaçırmaktadır.11- Distribütör yuvası kaçırmaktadır.12- Supap kapağı; bağlantı cıvatalarının gevşek olmasından, contasının bozuk veya yerine iyi takılmamış olmasından veya kenarlarının eğilmiş olmasından yağ kaçırmaktadır. (L tipi motorlarda).13-Külbütör kapağı cıvatalarının gevşek oluşundan, contanın kopuk oluşundan yahut contanım yerine iyi oturmamasından veya kapak ağzının eğilmiş olmasından kaçırmaktadır.14- Yağ pompası dışarıda olan pompalarda pompa bağlantı cıvataları gevşemiş yahut contası bozulmuştur.15- Karter havalandırma tertibatının bozulması yahut borusunun tıkanması karterde basıncın yükselmesine sebep olduğu için yağ kaçağı olmaktadır.16- Yağ basınç kontrol supabı motorun dış tarafına yerleştirilmişse cıvataları gevşektir, yahut contası bozuktur.
Fazla Yağ Sarfiyatı
Dışta yağ kaçağı vardır.
Piston segmanları aşınmış olduğundan yağ kaçırmaktadır.
Motor çalışırken egzoz borusundan mavi duman çıkıyorsa bu, umumiyetle Segmanların yağ kaçırdığına işarettir. Bazen sekmanlar yuvalarına mumlaşma sebebiyle sıkışabilir. Böyle hallerde depoya uygun solvent (eritici) koymak suretiyle sekmanlar motor açılmadan serbest hale getirilebilir.
Piston ve silindirler aşınmıştır.
Silindir gövdesi kapak cıvatalarının sıkılmasıyla çarpılmıştır.
Emme supabının kayıtları ve supap sapları arasındaki boşluk, silindire yağ kaçıracak kadar büyümüştür.
Vakum pompası diyaframı delinmiş olduğundan, karterden emme manifolduna yağ emilmektedir.
Ana ve biyel yataklarının fazla aşınmış olması, fazla miktarda yağın silindir duvarlarına sıçramasına sebep olmaktadır.
Yağ basınç kontrol supabının arızalı veya tıkanmış oluşu sebebiyle yağlama yağının basıncı çok yükselmiştir.
Piston pimleri basınçlı olarak yağlanıyorsa pimin gevşek olması silindire yağ geçişini çoğaltmaktadır.
Motorda çok ince yağ kullanılmıştır. Yahut soğukta uygun kalınlıkta olan yağın kalitesi iyi olmadığı için, motor ısındığı zaman çok incelmektedir. Bu sebeple motorun yağ sarfiyatı yükselir.
Düşük Yağ Basıncı
Basınç göstergesi yanlış göstermektedir.
Basınç göstergesine gelen borunun deliği daralmıştır. (Motorda).
Yağ sulanmıştır. Yahut istenilenden ince yağ kullanılmaktadır.
Pompada yağ basınç kontrol supabının basınç ayarı çok düşüktür.
Basınç kontrol supabının yayı zayıftır.
Yağ pompasının elemanları aşınmıştır.
Yağ pompasının eleman yuvası ve kapağı aşınmıştır.
Yağ pompasının gövdesi yahut kapağı gevşektir.
Yağ pompasının contası bozulmuş, yanlış takılmış, yahut çok incedir.
Pompa emme borusunda hava kaçağı vardır. (Karterde yağ seviyesi düşüktür).
Yağ pompası yüzücü süzgeçte hava kaçağı vardır.
Pompa emme borusu veya süzgeci suyla, mumlaşmayla ve donma sebebiyle, tıkanmıştır.
Yağ boşaltma borusunda kaçak vardır.
Yüksek yağ basıncı
Basınç göstergesi arızalıdır.
Kullanılan yağ çok kirlidir.
Basınç kontrol supabının basınç ayarı yüksektir.
Basınç kontrol supabının yayı çok serttir.
Plancır tip tahliye supabının kanalı tıkalıdır.
Plancır tip tahliye supabında mumlaşma yüzünden, yahut plancırın yerine sıkışık durumda olmasından tutukluk vardır.
Pompanın yağ basma kanalında tıkanıklık vardır.
0 yorum:
Yorum Gönder