Kask ne işe yarar?
Bir çok aktivitenin kendine has uygun koruyucu kıyafetleri ve donanımları vardır. Motosiklet bir istisna değildir, her sürücünün ve yolcunun bilek üzeri ayakkabı, uzun pantolon, uzun kollu ceket, tüm parmakları kapsayan bir motosiklet eldiveni ve DOT (US Department Of Transportation) standartlarına uygun üretilmiş kaskı olmalıdır.
Kaskın ne işe yaradığı ve etkisi araştırmacılarca kanıtlanmıştır. Kask hakkında çıkartılan uydurma söylentiler sürekli olarak doğru bulunmamaktadır. Bu söylentilerden bazıları ise, kask boyun kırar, görüşünü engeller, ve dışarıdaki sesleri duyabilmeni engeller. Güvenlik bilincine sahip olan tüm sürücüler her sürüşlerinde mutlaka kask kullanırlar ve biliyoruz ki sizde kaskınızı her zaman kullanıyorsunuz.
Kask Senin İçin Ne Yapar?
Öncelikle motosiklet kullanırken giyinebileceğin en iyi koruyucu donanımdır. Motosiklet anahtarını eline aldığın an kaskını da eline al, iki şeyi aynı anda aklına getir. Motosiklette, kask tek başına güvenlik için her derde deva değildir, fakat herhangi bir kaza sonucu, kask senin beynini, yüzünü ve hayatını korur.
Sürücü eğitimi kursları, doğru ehliyet ve toplum bilinci gibi diğer koruyucu donanımlarınla birleştirince, kaskın kullanımı ve koruyucu kıyafetleri ile, kaza anında yaralanmaları en aza indirmenin bir yoludur.
Kaskını kullanmak zorunda olmamayı dileyebilirsin, fakat kazaların meydana gelmesi kaçınılmazdır. Ne zaman ve ne türde olacağını hiç birimiz önceden tahmin edemeyiz. Kendine asla kask takmayacağım çok yakındaki bir markete gidiyorum dememelisin. Bir çok motosiklet sürücüsü kask kullandıkları için kendilerine minnettardırlar.
İkinci olarak, iyi bir kask konfor sağladığından motosiklet sürüşünü daha keyifli kılar. Diğer doğru ise, havada uçuşan nesneleri, haşerelerin seni rahatsız ve rüzgar nedeni ile gözlerini kısmanı engeller aynı zamanda rüzgarın sesini azaltır. Hatta kask, hava değişikliği koşullarında sana rahatlık sağlar ve sürücülerin yorgunluğunu azaltır.
Son olarak, kask kullanmak motosiklet sürücülerinin sorumluluk sahibi insanlar olduğunu gösterir, biz motosiklet kullanımını ve kendimizi ciddiye alırız. Yasalar ne derse desin bilinç altında tutumun sürüşlerde her zaman kask kullanmak olsun ve bu tutumun kask kullanmayan diğer sürücüler için örnek teşkil edecektir.
Kask Nasıl Ve Neden İşe Yarar?
Farklı kasklar farklı işlemlerde bulunurlar. Sert yüzeyli şapkalar inşaat ve ağır sanayi için, askeriye için farklı şapkalar, atletik sporlar için farklı şapkalar vardır. Bunlar birbirleri ile takas edilemez. Motosiklet kaskları çok teferruatlı ve bu aktivite için özel üretilmiştir. Yıllarca dikkatli bir şekilde bilimsel çalışmalar ile geliştirilmiştir.
Motosiklet kaskının koruma sağlayabilmesi 4 basit parçanın bir araya gelmesi ile oluşur.
1. Dış kısım
2. Darbe emici kısım
3. Konfor dolgu malzemesi
4. İyi bir çene altı bağı
Kaskta ilk gördüğümüz şey dış kısımdır, genellikle lif ailesinden gelen sıkıştırılmış termoplastikten (polikarbonat gibi) yapılır. Bu çok sağlam bir maddedir. Aynı zamanda herhangi bir şeyin çok hızlı çarpması halinde koruma sağlaması için ve kafana çarpmanın etkisi gelmeden önce, o etkiyi azaltmak için tasarlanmıştır. Fakat bu tek başına senin güvenliğini sağlamaya yeterli değildir.
İç bölümü de dış yüzeyi kadar önemlidir. Darbe emici kısım genellikle genişletilmiş polistiren den yapılır ( genellikle plastik mantar olarak düşünülür). Bu çok katlı kaplama, darbe etkisinin hızını keser. Çok hızlı bir çarpma esnasında koruyucu astar ve kaskın dış yüzeyi etki gösterir, çarpışma esnasında meydana gelen etkiyi dağıtır. Çarpma esnasında ne kadar çok enerjiyi ve etkiyi çekerse, sana yapacağı hasarı da o kadar çok aza indirir ve daha az yara almanı sağlar. Bazı kaskların dış yüzeyleri çarpma anında etkiyi tabaka halinde alırlar, bazıları da bir kaç çarpışma sonrasında ya çatlar, ya da kırılırlar. Yeterli koruma direnci olmayan astarlarda, çarpmanın yarattığı hasar gözle görünemeyebilir ve hatta sağlam bile görünebilir, fakat büyük bir olasılıkla bunların koruma etkisi azalmıştır ve yenisi ile değiştirilmelidir.
Konfor dolgu malzemesi yumuşak köpük ve kumaş kaplamalıdır ve başının hemen yanında yer alır. Bu malzeme senin rahatlığını ve kaskın kafana iyi bir şekilde oturmasını sağlar. Bazı kasklarda bu malzeme çıkartılıp temizlenebilir.
Çene altı bağı çok önemlidir. Çarpışma esnasında kaskın kafanda kalmasını sağlayan tek parçadır. Kaskı her kullanışında çene altı bağını güvenli bir şekilde tak, bunu yapmak sadece 2 saniyeni alır.
Kask Seçimi
Beyaz renk, tasarım ve fiyatı hangi kaskı satın almana karar verecek unsurlar olabilirler, ama önce KORUMA ve KONFOR faktörlerini düşün.
Yüzü tüm olarak kaplayan kask korumayı en çok sağlayan kasktır çünkü yüzünün tamamını korur. Genellikle hareket edebilen yüz siperi vardır ve kapalı olduğunda gözlerini de korur. Rahatlık ve koruma için yarışçılar tüm yüzü kaplayan bu tür kaskları tercih ederler.
Yarım kasklar aynı zamanda sürücülerin tercih ettiği türde kasklardır. Aynı basit parçalardan oluşturulmuştur, fakat bu tür kasklar çene altı kemeri ve yüz koruması imkanlarını vermezler. Numaralı gözlükler veya güneş gözlükleri yeterli korumayı sağlayamazlar ve bunlar uçabilir veya da düşebilirler.
Kısa-yarım kasklar kafanın daha da az kısmını korurlar. Herhangi bir çarpma esnasında kafadan çıkacakmış gibi gözükürler. Bu nedenle kısa-yarım dış yüzeyli kasklar önerilmemektedir.
Günümüzde çok iyi kasklar bulunabilir. Kask seçiminde bilmen gereken en önemli şey, en azından minimum güvenlik standartlarında üretilmiş olmasıdır. Kask alırken, sağlam ve güvenilir olmasını kaskın içerisinde veya dışarısında DOT ve-veya Snell çıkartmalarının olmasından anlarsın.
DOT: US Department of Transportation
Snell: Snell Memorial Foundation
Bu 2 organizasyonunda kask testleri hakkında katı prosedürleri vardır.
Çarpma: Kaskın darbe emici kapasitesi ölçülür
Delme: Kesici bir nesneye karşı kaskın dayanıklılığı ölçülür
Tutma: Çene altı kemerin gevşemeden ve yırtılmadan bağlı kalma kapasitesi ölçülür
1980 yılından itibaren tüm kaskların DOT standartlarına uygun olmaları gerekmektedir. Senin kask seçimin ne olursa olsun DOT çıkartması olmasına dikkat et, eğer bu çıkartmanın olmadığı kask satmaya çalışan olursa satın alma.
Kaskın kafana rahatça yerleşmesi gerekir, hatta biraz sıkı bile hissedilebilir. Kafana düzgün bir şekilde oturduğundan emin ol. Unutma, eğer kaskın çok büyükse bir kaç şey meydana gelebilir: öne ve arkaya hareket edebilir ve sürekli hareket halinde olabilir, hepsinden de önemlisi çarpışma anında kafandan çıkabilir.
Çene altı kemerini bağlamadan önce:
• Yanak dolguları rahatsız bir baskı uygulamadan yanağına değiyor olmalı.
• Şakak ve alın bölgelerindeki dolgularında boşluk olmamalı.,
• Eğer kaskın boyunluğu varsa, boynunun arkasından kask ittirme yapmamalıdır.
• Yüzü tam olarak kapsayan kasklarda, yanak kısımlarına bastır kask veya yüz siperi burnuna veya yanağına değiyorsa rüzgarın hızında da aynı şekilde değecektir.
Kaskın çene altı kemeri güvenli bir şekilde bağlandıktan sonra, kenardan kenara ve aşağıdan yukarıya ellerinle hareket ettir. Eğer doğru bedense ve tam olarak sana uygunsa, kask hareket ettikçe yüzünde hareket etmesi gerekiyor. Başının her yerinde hafif olarak bir baskı hissedilebilir, unutmamak gerekir ki kullanıldığı zaman içerisinde konfor dolgu malzemesi de sıkıştırdıkça kask gevşeyecektir. Yeni bir kask rahatça giyinebileceğin şekilde fakat yeterince sıkı olmalıdır.
Kask Bakımı
Kaskın üretici yıkama talimatında belirtilmiş olan talimatı uygula, sadece hafif sabun kullan. Özellikle polikarbonat kaska sahipsen petrol karışımı sıvı temizleyicilerden uzak dur. Kuvvetli temizleyici ürünler kaskın çürümesine ve koruyucu değerini kaybetmesine neden olabilir.
Kaskın yüz kalkanını temiz tut, normalde yumuşak bir bez parçası, yumuşak bir sabun ve su bu işi görmeye yeter. Eğer çizik varsa değiştir çünkü çizik kalkan görmende güçlük yaratabilir.
Kask çok kuvvetli görünebilir fakat kırılabilecek nesne gibi taşınması gerekir. Bu demek oluyor ki kaskını sert bir zemine düşürmemelisin, bu durum senin kaskına hasar verebilir.
Kaskının bulunduğu yerde benzin, sıvı temizlik ürünleri, egzoz dumanı veya aşırı sıcak bir yer olmaması akıllıca olur. Bu etkenler kaskın materyallerinin verim kaybına neden olur.
Kaskını asla motosiklet aynasına, sinyal lambasına veya arka sırtlığa asmamalısın, iç kısımdaki astar bu şekilde asıldığında hasar görebilir. Eğer motosiklet koltuğuna koyacaksan düşmeyeceğinden emin ol.
Kaskını Yenilerken
Bir çarpmaya maruz kaldıysan kaskını hemen yenilemelisin. Bazı kask üreticileri, inceleme yapıp eğer hasarlı kaskı tamir edebilme imkanları varsa ederler. Bu durumda eğer kaskını düşürdüysen veya düşürürsen ve böyle bir servis varsa kaskını kontrol ettirebilmek için bu servisten yararlanabilirsin.Bir çok kask üreticisi her 2-4 yıl arası kaskını yenilemeni önerirler, eğer kaskında bir hasar varsa bu tarihlerden önce yenilemelisin.
Eğer herhangi bir hasar yoksa kaskını neden birkaç yıl sonra değiştirmelisin?
Zaman ve kullanım yoğunluğundan dolayı koruma kalitesi bozulmuş olabilir, çene altı bağı gevşemiş, dış yüzeyi hasarlı olabilir. Değiştirmenin en iyi nedeni ise kasklar sürekli geliştiriliyor ve şu andaki sahip olduğun kasktan çok daha kaliteli, sağlam, hafif ve rahat olma şansı yüksektir. Daha ucuz bile olabilir!
Eğer kaskını ne zaman aldığını hatırlayamıyorsan, çene bağını kontrol et ve eğer herhangi bir tarih yoksa kaskını hemen yenilemelisin!
0 yorum:
Yorum Gönder