Otomotivin arkasında 30 büyük grup var


Otomotivin arkasında 30 büyük grup var
Genellikle kriz durumlarında markalara olan sadakat ve güven ciddi sarsıntılar geçiriyor. Bu yüzden şartlar ne kadar zorlarsa zorlasın yöneticiler, markanın genel algısını korumayı hedefliyor. Bu bütün stok baskılarına rağmen indirim oranlarını, fiyat listesini belli bir çıtada korumaktan tutun servise gelen müşteriye öncekinden daha etkileyici yaklaşımlar içinde olmaya kadar uzanan bir süreç.

Ve zorlu bir yolculuk; ancak markaları da marka yapan işte bu dalgalara karşı verdiği mücadele oluyor. Lafı uzatmaya gerek yok; son birkaç aydır Türkiye'yi de içine alan global kriz öyle görünüyor ki, önümüzdeki aylara da damgasını vurmaya devam edecek. Dünyada olduğu gibi bizde de krizden en çok etkilenen sektörlerin başında otomotiv geliyor. Dolayısıyla otomobil markaları için zorlu yolculuk da!..

Otomotiv, başka sektörlerden farklı olarak genellikle büyük grupların mutlaka içinde olmak istediği prestijli bir alan. Bu prestij zaman zaman kâr düşüncesini bile birinci hedef olmaktan çıkarabiliyor. Dünyanın en büyük şirketleri listesinde nasıl otomotiv şirketleri üst sıralarda bulunuyorsa Türkiye'deki üretim ve satış faaliyetlerinde de büyük gruplar ön plana çıkıyor. İşte bu büyük yapı şimdi kriz ortamında daha çok kendini ortaya koyuyor. Uzun bir süre direnme gücü gösterebiliyor. Bu da tüketicinin büyük paralar harcayarak satın aldığı otomobil ya da ticari aracının birkaç sene sonrası için 'tedirginlik' yaşamamasını sağlıyor.

Pazarda bulunan 50'nin üzerindeki uluslararası markanın arkasında genellikle hep büyük Türk holding ve grupları var. Oranı az da olsa bazı global markaların bizzat kendisi Türkiye'de yer alıyor. Kârlılık çok farklı bir durum ve bazı şirketlerin şeffaf olmayan yapıları nedeniyle bu alandaki bir kıyaslamayı bu sayfalarda yazabilmek pek mümkün görünmüyor. Ama geçen yıl gerçekleşen 526 binin üzerindeki otomobil ve ticari araç satışı üzerinden yola çıktığımızda pazarın yüzde 26'sının, elinde Ford, Fiat, Ferrari, Iveco gibi markalar bulunan Koç Holding'e ait olduğunu görüyoruz. Her dört müşteriden birine ulaşan Koç, ikinci sıradaki Oyak Grubu'nu neredeyse ikiye katlamış. VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche gibi Alman markaları ağırlıklı portföyü ile Doğuş Grubu'nun pazarda yüzde 10'luk payı bulunuyor.

Toyota, Mitsubishi ve Temsa markalarını barındıran Sabancı Holding'in pazar payı yüzde 7,3 iken Hyundai'de Güney Korelilerin küçük ortağı konumundaki Kibar Grubu yüzde 6,5 pazar payı ile yola devam ediyor. Kia, Isuzu gibi markaları temsil eden ve sektörün en eski oyuncularından biri olan Anadolu Grubu ile yine bir başka eski oyuncu Citroen, Subaru gibi markaların temsilcisi Bayraktar Grubu yaklaşık yüzde 3'lük pazar paylarına sahipler. Türk ortakları da bulunan Mercedes Benz yüzde 1,6, BMW distribütörü Borusan Holding ise yüzde 1,4 pazar payıyla rekabet ediyor. Çukurova, Mermerler, Hakverdi, İsotlar, Kıraça, MYS, Ortaklar, Şahsuvaroğlu, Ulubaşlar, Yeşilkaya, Kuralkan gibi gruplar pazardaki diğer marka temsilcileri arasında yer alıyor.

Pazarın yabancı oyuncuları arasındaki Opel, Chevrolet ve Saab'ın temsilcisi Amerikan GM yüzde 6,6, Fransız Peugeot yüzde 4,1, Japon Honda yüzde 4, Nissan yüzde 1,2 pazar payı ile yola çıkıyor. Türkiye pazarında yerli bir partner olmaksızın bizzat kendileri faaliyet gösterenler arasında Volvo Otomobil, Mazda, Daihatsu, Chrysler gibi markalar yer alıyor.

0 yorum:

Yorum Gönder